Brist på passion skapar psykisk ohälsa

Passionerad och levande... så vill nog många beskriva sig själva men att komma dit är inte helt enkelt. Tycker jag. Kanske lever vi fullt ut inom vissa områden medan vi stänger av andra... jag vet själv hur det är att gå med känslan av att vilja skapa, leva, utvecklas osv och samtidigt känna mig totalt blockerad. I det här inlägget delar jag lite hur det varit och är för mig och som vanligt lite tips jag tycker funkar bra.

Varje dag är en möjlighet att komma närmare sig själv och njuta av livet.
Mycket av den psykiska ohälsan i dagens samhälle beror nog på bristen av passion i människors tillvaro. Människan är ju skapt för att leva, utvecklas och skapa på olika sätt. Alla har vi olika läggning och vissa större behov att vara passionerade än andra. Men min övertygelse är att alla människor behöver få vara kreativa på något sätt och komma i kontakt med sin passion. Annars flyr vi nog in i olika osunda beteenden, slentrianmässiga rutiner, beroenden av olika slag osv. Det kan till och med kännas skrämmande att komma mer i kontakt med sig själv och sin passion. Så har det många gånger känts för mig. Så tacksam att jag kommit ur detta - men jag använder mig av flera "verktyg" för att känna mig trygg i passion och skapande.

Tidigare trodde jag, som många andra, att vi skapar bättre när vi är påverkade av sinnesförändrande medel (som alkohol, droger osv) - och så har det ju varit för många olika konstnärer, musiker, skådespelare osv. Men jag är fullt övertygad att de kunnat/kan skapa ännu bättre och djupare om/när de är nyktra och närvarande.



Kondition och musik hjälper mig att komma i kontakt med, och dirrigera passionen i en sund riktning.


Att våga ta in oväntade och nya möten stärker själen!


Effektiva verktyg för passion:

MUSIK kan verkligen ändra mitt "mood", inställning och motivation på ett par sekunder. Även inspirera i skapande och kreativitet.

KONDITION att få upp konditionen och känna hjärtat pumpa boostar passionen och ger den en sund riktning. 

NYTT MÖTE med en helt "främmande" människa ger snabbt en automatisk närvaro och kan ge så mycket inspiration, nya perspektiv osv.

SÖMN för när kroppen och sinnet är trött och utmattat så tenderar skapandet att gå över mer i prestation.

SKRATT får kroppen, hjärtat, tankar och själen att känna sig levande och skapar en grund att skapa/arbeta utifrån tacksamhet och glädje.

SKÖNHET i form av färger, ljus, natur, väder, människor och konst för mig alltd mer i kontakt med min passion. 

Comments