Så får du tid över - lite knep för "time management"

 "Time management" och god logistik är något som definitivt håller stress nere och absolut är nödvändigt både som företagare och småbarnsförälder. De som själva inte har erfarenheten kan nog inte föreställa sig hur värdefull varenda liten minut är. Som med allt annat som involverar känslotillstånd - som ju stress väldigt mycket är - så underlättar det som alltid att göra situationen så konkret som möjligt. Längst ner listar jag några "knep" som är oumbärliga för mig. Vill även tacka för all fin feedback jag fått på bloggen - kommentera gärna vad som funkar för er eller vad ni vill läsa mer om!

För mig kan det både kännas som att jag "jobbar hela tiden" och ibland kan det kännas som jag inte "får jobba någonting". Kanske pga VAB, ideella åtaganden och annat som lätt drar i en egenföretagare. Det kan även kännas som jag har lite "privat tid" och att gränsen mellan ledighet och arbete är ganska luddig då jag jobbar på det sätt jag gör. Därför loggar jag ALL min arbetstid och vad som händer i kalendern under veckodagarna och oftast även helgerna. Då får jag en konkret överblick över aktiv arbetstid, träning, nätverkande, socialt, barnens aktiviteter och ledig / egen tid. Därefter kan jag utifrån vad som är viktigast att prioritera justera antalet timmar. Vissa perioder har jag tom lagt in tvätt och städning i kalendern bara för att markera för mig själv att det är saker som måste göras och som tar upp tid.
Med "time management" och god logistik så hinner jag faktiskt med både "egen tid" och ta hand om mig själv.

Ofta blir vi nog frustrerade för att vi fattar omedvetna beslut runt vår tid och många känner väldigt ofta att "tiden inte räcker till". Ovanstående hjälper mig jättte mycket. Jag använder mig av en kalender som synkas mellan telefon och dator. Dessutom har jag (som är en väldigt visuell person) olika färgkoder så jag ser snabbt hur mycket jag jobbat och om det är administrativt eller mer säljinriktat, träning och hälsa, möten, privat osv. Det tar några minuter varje dag att uppdatera detta men det är så skönt och hjälper mig att släppa det jag inte behöver tänka  på just då. Med barnen själv på heltid och företaget så är det onödigt att ens försöka "hålla saker i huvudet".

Två ytterligare knep som jag för närvarande anstränger
mig att få in är:

  1. Varje gång jag tar på mig ett åtagande så vill jag bocka av tid i kalendern. Det är så lätt att säga ja till olika saker, framförallt det som är roligt, utan att först titta efter i kalendern om det är logiskt och rimligt. När det kan göras. Samt om jag måste ta bort något annat för att faktiskt få in det.
  2. Ha en dag i veckan utan "måsten" eller åtaganden. När jag gick skådespelarutbildning i New York som var väldigt intensiv sa min favoritlärare (som bl.a. medverkade i den då mycket populära tv serien Sopranos) att vi alla skulle ha EN dag i veckan dom vi inte gjorde något som hade med "acting" att göra. Det är ett tips jag tagit med mig som entreprenör. Att ha en dag i veckan och koppla bort företaget samt som förälder ha en lugn och mer spontan dag kan ge oerhört mycket energi!

Så lyxigt att ha en dag i veckan utan "måsten" - ger så mycket enerig. Kan jag inte ta en hel dag så är en halv bättre än ingenting!

Mina oumbärliga "knep" som ger tid över:


Matlådor på jobbet och max 30min lunch. Tillräckligt med tid att äta och vara social. Såvida det inte om gäller en business lunch. 

Förbered veckans matlådor på helgen genom att frysa in protein för alla dagar och komplettera sedan med diverse grönsaker och tillbehör eftersom. Spar även pengar och kalorier!

Gör måltidsplanering. De veckor jag och barnen bestämmer vad vi ska ha för middagar i förväg är så sköna. De får bestämma tre kvällar var och jag bestämmer en kväll. Då slipper jag tänka varje kväll VAD vi ska äta, slipper lägga tid på konflikt mellan barnen VEM som ska bestämma, slipper lägga tid på att diskutera varför det blir en viss mat osv. 

Handla en eller max  två gånger i veckan på affären. Gör en shoppinglista utifrån veckans måltidsplanering. Om något råkar ta slut så träna på att "överleva" ändå. 

Gå upp 30-60min tidigare på morgonen än vad du tycker du behöver. Morgontimmarna är så effektiva för mig vare sig det gäller att jobba lite hemifrån eller göra lite hushållssysslor. (Prova att lägga dig tidigare så att du går minst 7h med sömn).

Använd alla luckor du kan för att få in arbetstid eller annat som behövs. Tex använder jag kön på mataffären att svara på sms/email. Idag bloggar jag från ishallen då dottern är på läger.

När dottern är på läger tex får jag klä på mig varmt och blogga från ishallen.

Träffa alla du vill men hälften så länge. Begränsa tiden så är det enklare att träffa fler och mindre risk att känna dig frustrerad över att mycket inte hinns med. 

Shoppa på nätet. 

Bygg upp en presenthylla. När du ser generella saker tex på rea så handla hem så det finns lite presenter på lager. Att bli bortbjuden och behöva lägga 30min på att hitta en lämplig gå-bort-present eller något till ett barnkalas kan definitivt orsaka stress i onödan. 

Investera i hjälp hemma som städning och barnpassning. Även om du tycker att "du inte har råd" så kolla om du kanske kan minska på några tv kanaler eller annat som egentligen "stjäl din tid" och byt ut det mot något som frigör tid istället! 


Lycka till med din "time management" och logistik - det är så värt att lägga lite fokus på detta och få bort mycket onödig stress - unna dig själv det!
Kram Susanna 🤗😘
Investera lite tid i dig själv och unna dig själv att inte behöva stressa! Tex en lyx att kunna göra sig iordning 15min i lugn och ro på morgonen.


Comments