Recepttips #17daydiet



Som några av er kanske sett så är jag mitt i en utmaning som heter #17daydiet - vilket går ut på att under 17 dagar äta på ett specifikt sätt för att höja förbränningen. Under april till maj har jag som sagt kommit igång med min träning, lagt om kosten en hel del och börjat sova riktigt bra.

Under dieten som jag kommer rapportera mer om när jag är klar är det fokus på att äta protein, grönsaker, lite frukt och bär samt vissa mejeriprodukter. Dessutom ingår mycket grönt te och max 2 koppar svart kaffe.
"Vill du inte njuta av livet...?"
Eftersom jag normalt dricker väldigt mycket kaffe så valde jag att utmana mig själv ordentligt och lägga ner det med... phu... Socker, bröd och annat snacks går förstås också bort ;)
"Vill du inte njuta av livet?" kanske någon undrar. Att vara extra strikt med maten under 17 dagar känns hanterbart och då det utlovas att tappa 3-5kg så är det ju verkligen motiverande. Antingen som en kickstart i ett viktminsknings sammanhang eller för att få bort de där sista sega kilona. Och det är ju en underbar känsla att komma i dom där jeansen eller känna sig lättare på löpbandet - det njuter jag mer av egentligen än en påse chips eller lösgodis ;)

Delar ett par recept här nedan som blev jätte gott, mättande och tydligen "förbrännande". Följer aldrig själv recept när jag lagar mat (bara när jag bakar och då slaviskt). Men läser gärna och laborerar lite. Vill helst att det ska vara enkelt och inte ta för mycket tid ;)


Kycklingbröstfilé över grönsaker med ingefära

Stek några kycklingfiléer lätt i oliv eller cocosolja och krydda efter smak. Ugnsbaka dem sedan tills köttet blivit vitt.

Skär upp morötter, äpplen och ingefära och rosta med olivolja  i ugnen ca 25min (ok samtidigt som kycklingen).

Koka upp lite haricot verts (jätte bra och mättande grönsak - har alltid en stor påse i frysen).
Servering: lägg rikligt med haricot verts i botten på tallriken, fyll på med ungsrostat och skär sedan en kycklingfilé i skivor.

Gott och enkelt - älskar när maten "sköter sig själv" i ugnen. Du kan här göra 4-5 portioner och förbereda matlådor!

 TIPS! Jag använder mycket havssalt av hög kvalité (helst hawaiianskt) eftersom det innehåller mycket mineraler som också är viktigt för den som inte bara vill må bra men gå ner i vikt.


Grönkålsgryta med räkor och gurkmeja


Koka upp fryst eller färsk grönkål i en kastrull/panna med lock. Färsk grönkål behöver koka länge och rensas noga - så ta det som passar dig. Grönkål är förutom väldigt nyttigt - även ordentligt mättande!

Krydda på med gurkmeja som är väldigt anti-inflammatoriskt och stärker kroppen - speciellt om den får koka upp en stund.


Skär tomatklyftor efter smak och blanda i efter ett tag - självklart kan du ta med andra grönsaker du gillar (potatis är inte med på denna diet - tror nog att det bara är vi svenskar som uppfattar den som "nyttig").
Krydda med salt, peppa, cayenne eller vad du nu tycker passar. 

Lägg i skalade räkor mot slutet så de inte blir sega. Låt dra ihop en stund.

Jag brukar servera med en rejäl klick naturell kvarg (låg fetthalt) som tillbehör - mättande och superbyttigt!
 TIPS! Jag använder ´Olena som är hawaiiansk gurkmeja och den är helt underbar - periodvis har vi den i lager i min e-butik hos www.inspiredbyhawaii.com



Har tappat över 2kg min första 13 dagar på #17daydiet och det känns så härligt! Det bästa är att det inte ens kvarit "plågsamt". Det värsta var koffein abstinensen från kaffet :) :) :)
 
Kommer lägga ut hela mat/kost dagboken från dieten inom ett par veckor.
Håller tumarna att de sista fyra dagarna går lika bra... Om du prenumenerar på bloggen så får du inläggen automatiskt på din mail!

KRAM

Comments