5 motivations tips som tar dig till gymet!

Att börja eller hålla i med träning kräver diciplin, prioritering och ofta en hel del motivation. Jag har som jag tidigare skrivit verkligen kämpat för att komma tillbaka till regelbunden träning. När vi är otränade kan det ju vara lite extra motigt att komma igång. Som förälder och egen företagare så är det många andra "trådar som drar". Så jag har verkligen tittat på "Vad är det som motiverar mig att gå och träna"?


Även innan jag hade barn och företag så var det ofta "svårt att komma iväg" och jag gick främst med inställningen att "det är ju så skönt när jag är klar". Tack o lov så behöver jag inte tänka så längre. Efter att ha brutit ner fördelarna för mig, samt tittat noga på konsekvenserna av att inte prioritera min träning - så är jag för det mesta väldigt motiverad att åka till gymet. Alla funkar olika och nyckeln har varit att hitta det som funkar i mitt livspussel, vad jag tycker är roligt samt det som är smidigt och effektivt.






Numera är jag dessutom så himla tacksam
över att jag kan hitta tid att komma iväg, att jag har ekonomi för ett träningskort och att jag har en kropp som funkar. Inget av detta är inte självklart - viktigt att komma ihåg alla de gånger vi kanske bara sitter och gnäller. Attitude of gratitude...


Vår Mallorca resa i maj blev en riktig tränings boost för mig. 
 
Nedan följer 5 bästa motivations tipsen!

  1. Min träningstid är inte bara träning för mig utan EGEN TID där jag har möjlighet att lyssna på musik, tänka, filosofera eller vad sjutton som helst. Jag behöver inte vara social eller engagera mig i någon annan än mig själv - och det mina vänner är LYX :) Satte ihop en jätte bra spotify lista och bara att få ta 30-40min och lyssna på den drar in mig på gymet - utan att jag ens funderat så mycket på själva träningen.
  2. Gör den träningsform som Du tycker är kul. Jag springer eller kör power walk på löpbandet. Kanske inte lika coolt som att vara ute i naturen men enkelt och smidigt. Gör det enkelt och lyssna på dig själv - och strunta i kommentarer från andra vad du ska göra eller inte göra :) Gillar du att träna med andra så hitta en träningsform för det - men kom ihåg att träning inte behöver vara en social grej utan faktiskt kan ge dig "lugn och ro".
  3. Kör inte helt slut på dig själv utan avsluta på en nivå som gör det roligt att komma tillbaka. Jag gillar att pusha mig själv, få bättre resultat osv. Men jag har insett att när jag avslutar precis på gränsen av att puscha mig själv och fortfarande tycka att det är roligt. Så är det så mycket mer motiverande att komma tillbaka!
  4. Lista dina sidovinster från träningen (förutom bättre kondition, snyggare kropp, mindre värk osv)... För mig är det absolut bästa: bättre sömn och jämnare humör! Dessutom jätte kul att kunna njuta av sin egen kropp vilket vi kan när den är stark, smidig och har någorlunda god kondition.
  5. Njut av själva träningspasset, sällskapet/egna tiden, musiken, omgivningen osv - istället för att bara fokusera på målen som "vad bra du kommer må efter", något lopp du ska springa, hur du kommer se ut framöver osv. Njuter du inte av stunden så har du valt fel sorts träning, fel miljö eller fel sällskap. Var i nuet och njut av det!


Vad motiverar dig! Kommentera gärna! 

😘🤗😘🤗 Susanna 


Comments