Att ta hand om sig själv...

Att ta väl hand om sig själv tänker jag ofta borde vara en självklarhet men jag har kommit att acceptera att det är en "inre muskel" som behöver hållas igång och som inte kan tas för given. Så numera är jag inte hård mot mig själv när det faller - men jag har låg tolerans numera att inte må bra. Fysiskt, känslomässigt, mentalt och själsligt. Min åsikt är att det är lika viktigt att ta hand om alla delar lika mycket! 

Längst ner kommer lite self-care bilder från New York resan! 

Jag levde förr otroligt destruktivt på flera sätt och hade ingen  hur "man tig hand om sig". När någon sa att så småningom kommer du att tycka att det är roligt, kändes det obegripligt. Idag visade det sig att den personen hade rätt! 

Några exempel när jag känner att jag tar hand om mig själv är (kan dock poängtera att det är en pågående process - nog inget vi blir "klara" med ngn gång i livet):

Min kropp genom träning, vardagsmotion och sund kost så jag slipper vara överviktig eller ha on i ryggen. Faktum är att ca 50% av vuxna i Sverige är överviktiga och det går ju så otroligt tråkiga konsekvenser på många sätt. 

Månadssparande åt mig och barnen - även en liten summa på tex 100kr är en act of self love. En egen stabil ekonomi är dessutom otroligt värdefullt för självkänslan. 

Känslomässig stimulans som kvalitetstid med människor där konstruktiv, inspirerande och kreativ energi utbyts. Samt minimering av personer / situationer som tar på krafterna. 

Mental närvaro, dvs att under dagen stanna upp om än för några sekunder och bara vara "här och nu" är så viktigt. Just i stunden behöver jag sällan oroa mig. I stunden tvingas jag uppleva verkligheten som den faktiskt är - istället för hur jag kanske önskar att det var. När jag accepterar verkligheten kan jag sedan ta medvetna beslut vilket tar bort ångest, oro, depression osv... 

Själen tar jag nog bäst hand om genom att vara ödmjuk. Att ledas av egot så lite sol möjligt... Att skvallra och tala/tänka nedlåtande om andra är oftast bara ett oärligt sätt att förstora oss själva 😂 Att dessutom välja platser och situationer där själen får ta plats - där vi känner oss större, stoltare, mer närvarande och inspirerade är jätte viktigt. 

Har hört att människans naturliga tillstånd är att känna inspiration och livsglädje - så tacksam att det blivit min verklighet idag! 

Xoxo🤗😘🤗😘
Susanna 



Så många jag pratar med säger att de struntar i att stretcha!!!! Inom Shaolin Kung Fu som jag tränade här i New York för många år sedan sa vår Sifu alltid: "Stretch your body, stretch your mind" och det är såå SANT. 



Naturell yoghurt med bär och nötter är en klar favorit. För min kropp är gröt, müsli och mackor helt värdelöst (dvs gör mig bara hungrig igen inom kort, ger ojämt  humör och onödiga kilon). 



Enorm Jackson Pollock målning på Metropolitan museet ger definitivt glädje och njutning för min själ...



Kaffe på Lexington Avenue med kär vän kl 6:30❤️❤️❤️



Vid flygresor kan jag varmt rekommendera att välja avgångar som underlättar jet lag... känner inte av jet lag över huvud taget på min New York resor men jag tror delvis det beror på att jag är härdad av Hawaii jet lagen som är brutal. Om jag dessutom dricker massa still water, skippar kaffe och flygplansmaten och drar på mig en ögonmask så känner jag mig riktigt fräsch efter resan. 



Frukost på gång hos lyxiga Dean&Deluca på Madison Avenue... Fräscht, gott och skön miljö. 



Min favoritblomma blå hortensia njuter jag alltid av att titta på... 

Hitta det som passar just dig! Alla är vi olika. Var modig och gör de förändringar Du behöver för att må bra i din tillvaro. Ta hand om dig själv och njut av att vara din egna bästa vän! Då ramlar övriga relationer på plats av sig själv... när vi släpper taget om ngt så öppnar vi dörren för nya möjligheter och nya relationer. Glädjs åt livet - det är människans naturliga tillstånd! 

Comments