LYX att svänga ner på Ica en onsdag kväll...

Den här veckan har jag verkligen blivit påmind över vikten att glädjas över det lilla från många olika håll. Ibland tänker jag att jag kanske har det för bra - att det är så enkelt att gnälla, klaga och stressa upp mig. Att tänka att jag inte har eller är tillräckligt. Att grotta ner mig i "vad är medningen med livet" osv... Mitt i allt detta så glömmer jag bort att bara glädjas över det lilla. Denna vecka uppmuntrar jag dig till att bli mer medveten om det du kanske lätt tar för givet!

Att vara tacksam för det jag har och den jag är... Är oftast i det tillståndet tack och lov efter många års "boot camp" med "personlig utveckling" på olika sätt. MEN jag kan tyvärr lätt ändå trilla ner i den där osunda mentaliteten, känslan och stressen. Ett "friskhetstecken" är väl att jag har ganska låg tolerans mot att tänka negativt, vara självcentrerad och klaga. Livet blir ju så otoligt fattigt på det viset.


20min på gymet är bättre än inget alls och jag är så tacksam varje gång jag tar mig dit :)

Igår kväll kunde jag solo åka ner på affären och handla det som behövdes - och det kändes så LYXIGT. Tack vare att mitt ex och barnens pappa är här och hälsar på och bor hos oss så hade jag den flexibiliteten. Jag bara gick runt och njöt. Barnen är ju för små att vara hemma själva på kvällen så jag är för det mesta väldigt låst. Många tar det nog för givet - att bara kunna svänga ner på affären och handla det som behövs och kan inte sätta sig in i hur oflexibelt det är att vara ensamstående förälder (på heltid) :)




Flexibiliteten att kunna svänga ner på affären en onsdag kväll är det många som tar för given.


Jag tar lätt min kropp för given. Att den fungerar och är frisk. Att jag kan åka till gymet och springa eller gå en lång promenad. Simma och dyka i vågorna eller lyfta mina barn. Det är oftast när kroppen klappar ihop på olika sätt som vi faktiskt inser vad underbart det är när den funkar. Det är så lätt att gnälla för "ingenting".

När jag är närvarande och ser och hör vad som pågår i människors liv så blir jag påmind om hur fantastiskt det är att ha en frisk och fungerande kropp. Jag ser även vad viktigt det är när vi inte har det, att faktiskt hitta en acceptans och ta ansvar utifrån den verklighet som är. Att vara bitter över sjukvården eller otålig att kroppen inte funkar gynnar inte någon form av tillfrisknande. Samma gäller om jag har något så enkelt som en förkylning. Det hjälper inte att vara frustrerad. Det är nog många med mig, som kontinuerligt kan hitta mer ödmjukhet och tacksamhet i det som är, samt acceptans som leder till ansvarsfullt handlande.

Numer så tacksam för en frisk och fungerande kropp - och i så¨många år hatade jag den!


Att uppskatt det lilla som små, små "framsteg" är också viktigt. Det har varit en lång resa för mig att komma hit. Att känna mig tacksam och nöjd över en prestation. Oftast har det inte varit så svårt eller märkvärdigt att nå ett spciellt mål - och därför har jag många gånger viftat bort det som "att det var ju ingenting". Numera glädjs jag och är tacksam för allt jag lyckas genomföra. Även när det är något enkelt som att gå upp en kvart tidigare för att undvika jäkt på morgonen. Eller när jag slår mitt personliga löpningsrekord med några sekunder. Eller när jag är lugn och har tålamod en hel kväll med nattning och alla bestyr som ska göras - när jag samtidigt är så himla trött.

Det är alla de här små stunderna i livet och uppskattningen av dom, som ger oss livskvalité. Att verkligen bli medveten om allt vi har. Som flexibiliteten att kunna åka på affären en onsdag kväll, ben som klarar att gå en lång promenad och glädjen i små genomförda mål.

Trevlig helg!!!
Susanna
När vi öppnar upp ögonen så finns det så mycket vackert runt oss, i oss själva och i andra.

Comments