"Mina 5 i topp tips" Så kom jag igång med träning och kosthållning!



Senaste åren har jag verkligen kämpat för att komma igång och hålla min träning och kost. Det har inte varit lätt - men nu äntligen i vår så lossnade det! Känns så underbart men för mig har det varit en ganska stor och intressant inre och yttre resa att komma hit. Listar "Mina 5 i topp tips på att komma igång" (strategierna som har funkat för mig) längst ner i inlägget!

Lite bakgrund...
2009 gjorde jag en stor omställning och flttade 11h flygresa från Manhattan där jag bott i åtta år - till Big Island Hawaii. Hade träffat mina barns pappa, blivit kär och allt hände väldigt fort. Tappade delvis bort mig själv lite - för att sedan finna mig själv på ett ännu djupare plan. Det var här jag egentligen tappade min regelbundna träning. Sedan fick jag två barn på 13,5 månad - phu ;) Jag mådde toppen fysiskt under graviditerna och gick egentligen inte upp alltför många onödiga kilon. MEN det var mycket i tillvaron som inte stämde. Jag och barnens pappa beslutade att separera och jag flyttade efter 12 år i utlandet tillbaka till Sverige med en ett-åring och en två-åring som jag haft själv på heltid sedan dess. Så träning och kost för min egen del har varit oerhört svårt att prioritera och frustrerat mig så mycket emellanåt. Många gånger har jag känt mig så uppgiven, misslyckad och utmattad. Dessutom har jag periodvis haft en väldig värk i ländrygg och höfter, sovit dåligt, varit trött, ojäm i humöret, haft dålig kondis osv... Det blir en tokig spiral helt enkelt. Det sundaste i detta är nog att jag inte varit alltför hård mot mig själv - att jag varit realistisk med min situation.

Jag och min dotter någon vecka innan sonen föddes 2011 - Bid Island Hawaii.

Januari 2016 vägde jag 81kg vilket är det högsta jag vägt förutom under graviditerna som var strax över. Jag körde igång med ett viktprogram som funkat bra många år tidigare, och började planera och logga min mat. Därmed lossnade flera kilon ganska snabbt. Men det kommande året blev en ganska krokig bana med några kilon upp och några ner, och de flesta veckorna orkade/kunde/ville jag inte följa kostprogrammet. Träningen var väldigt trögt att komma igång med. Gick hos en sjukgymnast och fick någorlunda ordning på ländryggen genom styrke och stretchövningar. Men jag hittade ingen glädje i att träna. Skaffade gymkort och simkort osv - som i slutändan bara blev obrukade månadsbetalningar att lägga på hög. Detta i sig skapar ju också en frustration...

Vändpunkten...
Mars 2017 hade jag kommit in i en osund spiral då jag kände mig utmattad, sov jätte dåligt, åt väldigt oregelbundet, åt mycket choklad och hade noll träning förutom deltagande i barnens aktiviteter. Jag kände att jag ville ha en kickstart och att jag behövde hjälp, motivation och inspiration. Dessutom tittade jag på vad som var rimligt för mig att investera i form av pengar, tid och energi. Jag insåg att tränar jag 30min 2ggr i veckan så är det 60 minuter mer än vad jag gör nu. Jag insåg också att jag behöver förlägga min träning till dagtid eftersom jag inte kan komma ifrån under kvällen då jag är själv med barnen. Att verkligen göra alla fakta tydliga hjälpte mig att fatta realistiska och medvetna beslut.

Jag gillar att träna styrka främst med min egen kroppsvikt och bra musik på högsta volym!


Därefter hörde jag av mig till ett gym med lättillgängliga och trevliga lokaler och personliga tränare / kostrådgivare, för en kostnadsfri konsultation. Jag kände mig så otroligt ur form och ville helst hoppa på någon form av måltidsersättningsprogram där kilona rasar och jag inte skulle behöva tänka på att laga någon form av mat (som för övrigt inte intresserar mig jätte mycket). Det rekommenderade dock inte tränaren eftersom jag inte led av någon direkt "övervikt" på 72kg (jag är 170cm lång. Istället kom vi överens om någon slags kombination av mat och måltidsersättning som jag provade köra under några veckor. Det funkade sådär. Men jag kom definitivt igång med bättre kostvanor och hittade tillbaka till mycket av det jag åt förut och mår bra av.

Ta hjälp...
Samtidigt köpte jag ett PT paket på 5 timmar och delade upp dom på halvtimmar vilket var fantastiskt bra. Då hade jag nämligen möjlighet att träffa min tränare varje vecka under 10 veckor vilket jag absolut kan rekommendera. Det var nyckeln för mig att ha så täta träffar för att hålla motivationen upp och checka in runt kosten och vårt upplägg. Vi fokuserade på kost och coachning, sedan körde jag ett av hennes gruppass och tränade på egen hand en till två ggr i veckan. Tack vare att barnen höll sig friska och jag valde att prioritera detta och schemalägga det under min arbetsdag - så funkade det!



Superskönt att prioritera träningen på våra Mallisveckor - kände mig så fräsch när vi kom hem!

Ganska snabbt tyckte jag att träningen började kännas rolig och jag märkte snabbt skillnad i styrka och kondition. När jag och barnen åkte på semester två veckor till Mallorca tränade jag nästan varje dag och det gjorde susen. Från april till juni gick jag från "metabolic age" på 41 till 27!!!! (Jag är 38 så det är superpositivt då det har att göra med ämnesomsättnignen med mera). Dock tappade jag ingen vikt i kilo men byggde mycket muskler och brände fett. Det absolut bästa som hände på en gång när jag kom igång med träningen var att jag började kunna sova bra igen. Att jag kände ro på kvällen och ville lägga mig.

Nya utmaningar...
Från juli är min strategi i samråd med tränaren att enbart köra kondition i form av raska promenader och löpning, eftersom jag bygger muskler väldigt snabbt. Det i kombination med en viss kosthållning kommer hjälpa mig att få bort de sista kilona och forma kroppen. Förra veckan startade jag utmaningen #17daydiet som går ut på att höja förbränningen i kroppen och ska antingen ge en kickstart eller hjälpa till att få bort de sista kilona. Inne på dag nio nu och det går väldigt bra - mer om detta i senare inlägg.
Slutkörd efter ett löppass på gymet - snart klår jag nog femåringen med ;)

Tycker det känns fantastiskt att snart fylla 40, ha fött två barn väldigt tätt och samtidigt vara på väg mot kanske min bästa form någonsin - även mentalt och känslomässigt!

Mina 5 i topp tips på att komma igång:
  • Hitta tid - Prioritera din fysiska hälsa och välj bort / minska drastiskt tidstjuvar som fikaraster, sociala träffar du egentligen inte uppskattar så mycket, sociala medier och mobilsurf. Då kan du säkert hitta 20-30min om dagen till en promenad varje dag och kanske 2x60min till ett par träningspass.
  • Hitta motivation - Är du den enda i din krets som vill göra denna förändring så måste du hitta människor runt dig som har liknande mål. Därför är ett gym eller annan gruppträning toppen för du inspireras av andra och har människor runt dig som tycker att dina mål är fullt naturliga. Tyvärr kan vi få mycket gliringar från vänner och bekanta när vi vill komma i form, speciellt av dem som själva skulle må bra av att göra en förändring.
  • Be om hjälp - Det behöver inte alls vara så kostsamt med en PT. Hör om du kan köpa ett träningspaket och dela upp timmarna på halvtimmar (läs mer om hur jag gjorde högre upp i inlägget). Är du otränad som jag var så behöver du nog inte så avancerad träning - utan mer hjölp med strategi och motivation.
  • Mål och viktmål - Sätt viktmål med delmål med hjälp av din tränare. Lika viktigt är det att sätta andra mål som tex hur många timmars sömn du behöver få in, antal promenader och så vidare. Att planera din mat inför kommande dag är också ett sätt att sätta mål - en dag i taget.
  • Skyll på tränaren - Är du bortbjuden på tex födelsedagsfika eller dylikt så kan det vara svårt att tacka nej till fika och annat smaskens. Men att skylla på tränaren är lite enklare :) Jag brukar säga något som "Min tränare har sagt inget fikabröd denna vecka" tex - och folk verkar godta det lättare, eller så är det jag som uttrycker mig säkrare. Hur som helst så har det funkat bra!
LYCKA TILL!!!

Och kom ihåg att alla är värda att må bra och känna sig snygga ;) 

Comments