Recepttips och riktlinjer #17daydiet

Lite recepttips kommer nedan från mig som själv aldrig följer recept... dock gillar jag att läsa dom och sedan svänga ihop en egen variant utifrån vad som finns hemma. Min matlagning är väldigt basic och jag lagar helst mat på helgen och gör matlådor för resten av veckan (både för lunch och middag). Så hima skönt när det blir gjort. Längre ner får du lite inspiration!

Jag och barnen har helt enkelt inte samma preferenser när det häller middag... vår gemensamma favorit är dock tacos som vi kör ganska regelbundet. Det funkar även bra på dieten om jag hoppar över chipsen, brödet och eventuellt ris.  Nedan följer förslag på måltider som är mättande och funkat bra för mig. Jag anger inga specifika proportioner för upp till var och en efter egen smak tycker jag. Lite övriga riktlinjer som funkar jätte bra kommer också!
Dipp på naturell kvarg med låg fetthalt är mättande, kalorisnålt och kan varieras hur mycket som helst.

Fördelaktiga riktlinjer: 

Ät gröna grönsaker till varje måltid och gärna sådant som fyller upp mage och även kräver mer kalorier att förbränna än vad dom innehåller, tex haricot verts, grönkål, spenat och brysselkål.

Utgå från din tid och budget - bättre att äta frysta grönsaker än inga alls, bättre att äta icke ekologiskt än inga alls, bättre att tillaga i mikron än inte alls osv.

Hoppa över frukt med mycket socker (som vindruvor, mango, banan osv). Välj frukt med fibrer och lågt glycemic index som äpple, persika, jordgubbar och apelsin och övriga bär.

Ha lättmjölk eller lågkslori havre/mandel/cashew mjölk i teet och drick te till samtliga måltider och framförallt mellanmål så känns de mer "matiga".

Drick mycket vatten men överdriv inte för då hinner kroppen inte tillgodogöra sig alla vitaminer och mineraler.

Drick vatten med pressad citron eller lime (finns färdigpressad, ekologisk på affären vilket både spar tid och pengar). Drick med sugrör så nöter inte citronen så mycket på tänderna.

Undvik dryck med kolsyra eftersom det tenderar att "blåsa upp" kroppen.

Undvik artificiellt socker / sötningsmedel. Bättre att lägga bär/frukt i naturell yoghurt.

Välj mat du tycker är god och som funkar för din budget.

 
Kycklingfilé med haricotverts, tomat och riven ost med kvargdipp. Lägg i de grönsaker du tycker om men se till att få med någon av de gröna, mättande som tar kalorier att förbränna. Lägger du till ost så hoppa över olivoljan - välj helst en fettkälla per måltid. Kycklingen stekte jag lätt i kokosolja och bakade sedan klart i ugnen med diverse kryddor och salt så smakar den gott utan en massa onödigt fett.


En av mina favorit kryddblandningar från USA ihop med Alaea (rött havssalt från Hawaii) ger en bra grund i dippen. Färska kryddor och pressad vitlök är också toppen. Beror helt på hur mycket tid du kan lägga ner. Vitlöken är jag lite försiktig med under en låg kolhydrat diet pga magkatarr.

När barnen äter pannkakor vispar jag ihop två ägg och häller i lite riven kokos. Stek i oliv eller kokosolja och servera med frukt. Denna gjorde jag efter dieten så lyxade till med lite banan :)

Så skönt att bli lättare i kroppen...
Kom ihåg att det handlar om 17 dagar - det klarar Du!!! Låt mig veta hur det går....
KRAM





Comments