#17daydiet del 1 - Min dagbok och tips från dieten

För några veckor körde jag igång projektet/utmaningen #17daydiet efter att ha läst på både amerikanska kanaler och svenska hälsosajter om begreppet. Det hela går ut på att under en kort tid (17 dagar) äta och träna på ett specifikt sätt för att öka kroppens förbränning och på så vis gå ner upp till 5kg. Jag gick ner 3kg på 17 dagar och nedan kan du läsa min mat & träningsdagbok samt lite tips jag tyckte funkade bra.

Först och främst anledningen till att göra detta som i mångas ögon kanske kan uppfattas som osunt och onödigt - var för min del att fokusera på att skapa några nya sunda vanor och få en motivationskick att få bort mina sista kg innan målvikt.


Fokuserar fortfarande på konditionsträning eftersom jag så himla lätt bygger muskler - underbar avkoppling att bara lyssna på musik och springa i 30min!

Under våren har jag äntligen kommit igång med träning och bättre kostvanor igen efter att ha kämpat i flera år (läs inlägget Så kom jag igång...). Har fått jätte bra resultat men vikten har förblivit ungefär densamma. Eftersom jag var överviktig som barn har jag fler fettceller och får kämpa lite i uppförsbacke. Dessutom bygger jag lätt muskler och känner mig ibland genom träning bara "grov" istället för slank och smidig.

Senaste åren går jag på regelbundna hälsokontroller och kollar alla värden genom blodprov osv. Gjorde detta i juni med jätte fina provsvar och det i kombination med ledighet och inga inplanerade resor gjorde tajmingen optimal för att köra #17daydiet just nu.

Den här dieten gav mig en motivationskick att få bort de sista kilona till målvikt.

Under tidigare år när jag levde väldigt destruktivt så har jag förstört min mage och får än idag lätt magkatarr. Dieten utesluter de flesta kolhydrater och det brukar leda till magont för mig. Så därför valde jag att även plocka bort kaffe ur dieten - även om det inte var obligatoriskt. Det var det tuffaste av allt och jag fick otrolig koffeinabstinens och längtade sedan efter både smak och känslan från kaffe i 17 dagar. Men jag klarade det!

Att äta enbart protein, lite fett och kolhydrater enbart i form av grönsaker och frukt ställer om förbränningen i kroppen, minskar hunger känslor osv. Det är supereffektivt och det är absolut inte fråga om någon typ av svältdiet. Om du googlar och läser på mer så är det många som är utbildade inom kost, näring och hälsa som förespråkar och rekommenderar denna diet till de som behöver gå ner i vikt. Faktum är att nästan 50% av alla vuxna i Sverige är överviktiga - och övervikt handlar ju inte bara om "hur vi ser ut" men att det leder till en massa sjukdomar, tråkiga hälsotillstånd osv i onödan.

Min rekommendation är att rådgöra med en utbildad tränare och eventuellt en läkare när du sätter en målvikt. Att gå ner i vikt är inte bara fysiskt utmanande för många utan ofta är det även känslomässiga och mentala tillstånd som vi behöver möta. Du kommer nog få ut mer av dieten om du under ett par månader först lägger tid på att bygga upp muskler och göra kroppen starkare - om det är så att du är helt otränad.

För mig har det aldrig funkat att gå ner i vikt för ett speciellt tillfälle eller en specifik anledning. Eller att hålla på och fira varenda kilo jag går ner. Även då det för mig tar mycket planering, fokus och tidsprioritering att gå ner i vikt - har jag nu valt att göra det så odramatiskt som möjligt. Belöningen har verkligen kommit för mig hela tiden ändå - främst att jag sover bättre, blir jämnare i humöret och snabbt kunnat byga upp en bra kondition och till och med springer min bästa tid på 5K någonsin! Och kul att tappa kilon...
Efter första vekcan på #17daydiet.


Vad som rekommenderas: 
  • Dieten rekommenderar rask prommenad / konditionsträning 2 x 20min eller 40min om dagen. Detta har jag fått in ok. Hade säkerligen gått ner mer om jag gjort det varje dag.
  • Rekommenderat att få ordentligt med sömn varje natt och jag sov minst 7,5h varje natt vilket var superbra för mig. Tillräckligt med sömn tar bort sötsug osv. Detta var min absoluta prioritering under #17daydiet.
  •  Att äta ljust protein som fisk och fågel med grönsaker och lite fett (tex olivolja, avocado, nötter) till lunch och middag. Frukost tex frukt och naturell lätt yoghurt/fil. Mellanmål rekommenderas en kopp te ihop med tex ett ägg, frukt eller lite nötter.
  • Det behövs inte räknas kalorier men jag skrev ner precis allt och nyckeln var att planera kvällen innan vad jag skulle äta nästa dag. Höll det väldigt enkelt. Vissa kan tycka att det känns tråkigt att äta ungeför samma varje dag. Men att göra det i 17 dagar går alldeles utmärkt och det är desto roligare när det börjar hämda saker viktmässigt.
  • Jag vägde mig varje morgon för jag tyckte det var intressant att se hur kroppen påverkades av löpning och hur jag åt. Upp till var och en men det hjälpte mig verkligen med motivationen. Normalt är det ju ofta rekommenderat att väga sig varannan vecka - upp till var och en vad som känns kul.
  • Drick massor av grönt te (som ökar kroppens förbränning) och andra hälsoteer du gillar. Jag dricker ju gärna hawaiianskt mamaki te som boostar kroppen och immunförsvaret samt ett rogivande te på kvällen. (Grönt te ska inte dra mer än 3min för då blir det bäskt).
  • Honung för den som jag vill ha något sött... Begränsade till en tesked honung på kvällen i teet med mjölk och kunde se fram emot detta hela dagen, ha ha.
Min dagbok dag 1 till 9:
(Senare i veckan kommer några recept...)
 
Dipp på naturell lättkvarg med kryddor och havssalt är enkelt, gott och ett prefekt tillbehör tycker jag eftersom det blir matigare än en "lättdressing".

Dag 1 söndag 23/7
Vikt: 72,1kg (kan tillägga att min längd är 170cm).
Frukost: Naturell lättyoghurt med äpple. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: Kokt ägg.
Lunch: Ugnsbakad lax med riven ost, sallad, olivolja och avocado.
Mellanmål: Kokt ägg med frukt.
Middag: Kycklingfilé, haricot verts, kokta morötter och olivolja.
Kväll: Kvällste med mjök och honung.
Träning: Ingen speciell träning.
Dag 2 måndag 24/7
Vikt: 71,8kg 
Frukost: Naturell lättyoghurt med äpple. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: 5 macadamianötter.
Lunch: Kycklingfilé, haricot verts, kokta morötter och olivolja.
Mellanmål: 2 ägg.
Middag: Crabfish, 1/2 avocado, sallad, tomat och olivolja.
Kväll: Kvällste med mjök och honung.
Träning: Kondition 40min. Dag 3 tisdag 25/7
Vikt: 72,1kg
Frukost: Naturell lättyoghurt med äpple. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: Skinkbitar och grönt te.
Lunch: Skinka, sallad, avocado, olivolja.
Mellanmål: 5 macadamianötter.
Middag: Räkor, grönkål, tomat, olivolja, gurkmeja och två ostskivor.
Kväll: Kvällste.
Träning: Promenad.
Dag 4 onsdag 26/7
Vikt: 71,5kg
Frukost: Naturell lättfil med äpple. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: 2 ostskivor.
Lunch: Kycklingfilé med haricot verts och olivolja.
Mellanmål: 1/2 proteinpudding.
Middag: Räkor, grönkål, tomat, olivolja och gurkmeja.
Kväll: Kvällste och 1/2 proteinpudding utan socker.
Träning: Kondition 40min.
Dag 5 torsdag 27/7
Vikt: 71,5kg
Frukost: Naturell lättfil med äpple. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: Kokt ägg.
Lunch: Kycklinggryta med haricot verts.
Mellanmål: Kokt ägg.
Middag: Ugnsbakad lax med  rostat äpple, morötter och ingefära. Kvargdipp som tillbehör.
Kväll: Kvällste, två ostskivor och 1/2 proteinpudding utan socker.
Träning: Ingen träning men mycket städning hemma :)
Dag 6 fredag 28/8
Vikt: 70,9kg
Frukost: Naturell lättfil med äpple. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: Scrambled egg.
Lunch: Räkor, grönkål, tomat, olivolja och gurkmeja.
Mellanmål: Proteinvatten (utan socker) och te med mjölk.
Middag: Fläskytterfilé med rostat äpple, morötter och ingefära. Olivolja.
Kväll: Kvällste, ett ägg och cashewmjök.
Träning: 60min kondition och powerwalk.

Dag 7 lördag 29/8
Vikt: 71,1kg 
Frukost: Naturell lättfil med äpple. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: Kokt ägg.
Lunch: Kycklingsallad med riven ost och olivolja.
Mellanmål: Jordgubbar och grönt te med lättmjölk.
Middag: Köttfärssås med haricot verts och kvagdipp.
Kväll: Kvällste, en extra tsk honung, lite riven ost.
Träning: Ingen träning. Dag 8 söndag 30/8
Vikt: 70,2kg
Frukost: Naturell lättfil med jordgubbar. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: Kokt ägg.
Lunch: Kycklingfilé med bladspenat, ärtor, haricot verts och kvargdipp med gräslök.
Mellanmål: Bär med lättfil.
Middag: Köttfärssås med haricot verts och ärtor.
Kväll: Kvällste och kokt ägg.
Träning: Promenad. 

Dag 9 måndag 31/8
Vikt: 69,8kg
Frukost: Naturell lättfil med hallon, apelsin och linfrön. Grönt te med lättmjölk.
Mellanmål: Kokt ägg.
Lunch: Köttfärssås med haricot verts och ärtor.
Mellanmål: 15 macadamianötter, äpple, ägg.
Middag: Kycklingfilé med haricot verts.
Kväll: 100g cashewnötter, filemed honung, 50g fetaost.
Träning: Promenad.
Mitt mycket osofistikerade mat och träningsschema på kylskåpsdörren!

Kanske du väljer att vara striktare - kanske inte. Jag kände att jag la kosten på en nivå som var utmanande för mig och samtidigt var roligt. Hitta den nivå som känns kul men utmanande för dig!
Har du stort intresse av matlagning så kanske du varierar mer - ovan är endast exempel.


Nästa vecka kommer dagboken från dag 10-17 vilket på det stora hela är väldigt lika - och dessutom delar jag med mig vad som var mest utmanande och vad som gjorde att jag kunde hålla motivationen i alla 17 dagar!!!

KRAM

Comments