5 tips om du funderar på att "starta eget"?

Idag är det fyra år sedan jag startade min firma Inspired by Hawaii. Känns otroligt att det gått fyra år och samtidigt har det hänt mycket... Längst ner listar jag 5 tips som kan hjälpa dig att fatta beslutet om eget företag är rätt för dig!

Första resan tillbaka till Hawaii för mig och barnen 2015, i samband med Inspired by Hawaiis första retreat resa. Vi gjorde ett stopp på några dagar i San Francisco!

Fram till ungefär 2010 var att starta ett eget företag det absolut sista jag ville. Jag växte upp i en familj med föräldrar som startade en resebyrå från scratch och drev den framgångsrikt under många år i Hudiksvall. Firman var liksom alltid med och ibland kändes det som om mamma och pappa jobbade jämt och att "firman kom först". Så kan det nog vara för många egna företagare, och jag vet att det periodvis kan vara lätt att sätta företaget framför familjen.

Som ensamstående mamma på heltid är det dock omöjligt för mig att "jobba för mycket". Timmarna på dygnet räcker helt enkelt inte till. Men jag jobbar så mycket jag kan utan att göra avkall på min egen hälsa. Ganska ofta är barnen med mig på kontoret några timmar för att få det hela att gå ihop. Hittills har det funkat bra :)

Big Island Hawaii 2017 inför den andra retreat gruppen.

Det var under åren på Hawaii som jag inspirerades och motiverades att starta eget. När jag väl känt på inte bara flexibiliteten men kreativiteten i eget företagande så blev jag "biten". Dessutom får jag hela tiden möjlighet att utvecklas som person och entreprenör i diverse utmaningar vilket jag tycker är otroligt stimulerande.

Efter hemflytt till Sverige 2012 var det viktigaste för mig att jag skulle kunna jobba vanliga kontorstider och nära mina barns förskola, då de bara var ett och två år gamla. Den bästa lösningen var då att starta en egen firma. Den ekonomiska biten kändes mindre viktig (men bör såklart fungera).

Att starta och driva eget behöver inte vara så komplicerat - men många skapar onödig dramatik runt begreppet tycker jag. I USA kallas det att vara "self employed" och det är typ alla i New York som frilansar på olika sätt. Sedan har många ett "day job" eller jobbar i restaurang på kvällarna om inkomsten inte räcker hela vägen från det "man egentligen vill göra". Sätt ett mål när du startar - hur många år du är villig att jobba heltid utan att ta ut en heltidslön tex. Var realsitisk men kom ihåg att eget företag är inte en hobbyverksamhet. Det ska gå med vinst och vi ska tjäna pengar.

För mig har det varit en otrolig förmån att kunna sätta min egna arbetstider.

Många är rädda för ekonomin och bokföringen. Med en enskild firma kan du bara öppna ett separat bankkonto i bankappen och låta samtliga in/utbetalningar som har med företaget att göra hållas på det kontot. Se dock till att spara alla kvitton och fakturor efter datum i en pärm. Så enkelt är det att separera ekonomin! Jag rekommenderar dock att gå en enklare ekonomiutbildning som oftast erbjuds kostnadsfritt på olika starta eget kurser eller nyföretagarcentrum. Eller prata med en annan företagare och fråga hur dom gör. Olika rådgivare skrämmer ibland upp människor minst lika mycket som att rådgiva, och jag har sett flera bli missmodiga och ge upp sin dröm om eget företagande.

I min firma har jag flera ben att stå på vilket är fördelaktigt av många anledningar och gör firman stabilare. Under de här fyra åren har jag hunnit med att anordna två reteratresor till Hawaii och bjudit hit en gästföreläsare från Hawaii och anordnat workshops i flera omgångar. Ger själv även föreläsningar och kurser mer och mer, och har börjat samarbeta med tex Trygghetsrådet vilket är jätte kul. Dessutom har jag coachat individuellt under de här åren samt erbjuder kontinuerligt lomilomi massage som en del av verksamheten. För att inte bara behöva sälja tjänster säljer jag även direktimporterade produkter från Hawaii bland annat i e-butik. Flera roliga bitar som kompletterar varandra!

Hela tiden har jag byggt upp en lista för mitt nyhetsbrev så att jag kan hålla kontakt med kunder, de som är intresserade av min verksamhet eller tex gått någon kurs. Kontinuerlig marknadsföring på olika sätt som inte kostar skjortan har varit nyckeln för mig. Verktyget getanewsletter.com är enkelt till lågt pris och i social medier kan du göra massor gratis bara du lägger tid och engagemang. En timme om dagen är rekommenderat till sociala medier om du vill att ditt företag ska synas där. Senast för mig är nu den här bloggen och min youtube kanal som jag lägger tid på att utveckla.

Waipio Valley på Hawaii är en av mina favoritplatser!

Det kan ofta vara väldigt flexibelt att driva eget. Jag har en veckoplanering i googlecalender.com som finns både på datorn och telefonen. Där skriver jag in vad som behöver göras under veckan och loggar ALL min tid. Då vet jag exakt vad jag har gjort under veckan och jag ser hur lång tid allting tar. Jag är oftast väldigt optimistisk och tror att allt ska gå snabbare än det gör - men definitivt blivit bättre på det. På mitt veckoschema finns tid avsatt inte bara för kunder, men adminsitration, marknadsföring, fakturering, nätverksträffar och så vidare. Det är ett jätte skönt underlag att ha och har hälpt mig att successivt värdera min tid bättre och göra medvetana val.

Allting har tagit längre tid än vad jag trott - så det är bra att ha en sidoinkomst första åren om du inte har pengar sparade. Att bara leva på tex sin partner är ingen höjdare för vi hamnar då i beroende ställning och självskänslan brukar åka i botten med det. Skaffa en FA skattsedel så kan du både driva företag och vara anställd. Utmaningen blir då att orka hålla fokus och energin på företaget när du är ledig från det andra jobbet - och inte använda den tiden till återhämtning. Någon form av extra jobb som du kan släppa på alla sätt när du inte är där - är nog idealt.

Håll i kostnader men återinvestera så mycket du kan så att företaget växer. Dvs ta ut så lite lön som möjligt första åren. Ett stabilt företag som syns är attraktivt. En sådan investering jag gjort är att vara med på Bokmässan i Göteborg som definitivt kostar mer än det ger ekonomiskt - kortsiktigt. Men det är ett proffsigt och roligt sammanhang att vara delaktig i.

Passion är i min uppfattning det abolut viktigaste. Visionen är en bra ledstjärna men ändras och justeras hela tiden. Passionen däremot är bränslet och motivationen du jobbar på - speciellt de månader du inte plockar ut någon lön. Är du passionerad över en idé eller ett projekt så tveka inte - vad är egentligen det värsta som kan hända? Kanske ett kvaddat ego och lite minus på kontot. Men det över lever du och med många nya lärdomar dessutom! #vågasatsa

Föreläsning om balans och närvaro hos studiefrämjandet 2017.

5 tips om du funderar på att starta eget!
  1. Rangordna vad som är viktigast för dig (tex flexibilitet, ekonomi, socialt, utvecklande, struktur osv). Om ekonomisk stabilitet och vetskapen om exakt vad du kommer ha på kontot varje månad är det viktigaste för dig - då kanske det blir tufft att starta eget. Men kommer det på andra plats - go for it!
  2.  Låt inte ekonomi och bokföringsbiten hindra dig. Gå en enklare kurs eller prata med andra företagare. Du behöver inte vara "Einstein" för att driva en firma. 
  3. Omge dig med andra entreprenörer och företagare - inte bara "rådgivare" som aldrig själva startat ett företag. Kom även ihåg att alla har olika uppfattning - lita på din magkänsla vems förslag du ska följa. 
  4. Skriv ner din passion - vad är det som driver dig? Minst lika viktigt som någon form av affärsplan. Du behöver VETA varför du ger dig in i detta projekt.
  5. Bestäm innan start hur många år tex du är villig att jobba heltid utan en heltids lön. Utvärdera efter utsatt tid och var ärlig med dig själv om det är värt att driva eget. Kanske lite lägre lön vägs upp av många andra fördelar? 
Lycka Till!!!

Comments