Skäms inte för halvfabrikat - föräldratips som funkat allra bäst för mig...

Som förälder känns det ibland som att jag "tagit mig vatten över huvudet" och lite "hjälp hur hamnade jag här"... Ansvarar ju trots allt för två andra liv i ytterligare 12 och 13 år. Att vara mamma är för mig en dröm som jag inte alls tog för given. Är så otroligt tacksam för mina barn och att de är de individer de är... även om det absolut innebär prövningar. Att vara förälder är ju totalt utmattande emellanåt.
Cykeltur på Mallorca i somras - så mysigt!

Till föräldrar finns det ju massa tips och rekommendationer och böcker med mera... Det viktigaste är väl att välja det som passar just ens egen familj och livssituation. Här listar jag mina favoriter som jag tycker har underlättat vardagen för mig som ensamstående på heltid...

Att säga till barnen vad dom ska / får göra istället för vad dom inte ska/får. Tex istället för "Spring inte!" säga "Gå lugnt". Då ges inget förbud samtidigt som när vi ger tydliga instruktioner vad det är som gäller. Att bara få ett förbud ger ju inget alternativ eller information till barnet.
Valfritt klädval hos oss när det ska hälsas på hos grannens kalvar :)

Enbart "hota" med det som jag faktiskt är villig att genomföra. Även om "hotet" inte är så storslaget så får det mer kraft om barnet känner att det är på riktigt.
OK med slalomglasögon mitt i sommaren för min del MEN hjälmen ska på... sonen dock minst lika envis som mig...

Gör aktiviteter som är roliga och lätta för dig själv med barnen.
Istället för att sätta press på mig själv att jag ska laga all mat och plantera blommor med barnen då jag inte finner något av det speciellt avkopplande - så bakar jag oftare med dom istället för det tycker jag är lättare. Poängen är ju att göra något ihop och stämningen blir bättre om jag som förälder gör aktiviteten genuint.
Det går att göra det lite extra mysigt väldigt enkelt.

Skäms inte för halvfabrikat. Min uppfattning är att speciellt mammor har ganska mycket press på sig att mat ska vara hemlagad, ekologisk, närproducerad och helst från egen trädgård... Kan säga att själv är jag oftast nöjd bara det kommer mat på bordet :)  Omöjligt att få logistiken att gå ihop. Hellre färdiga köttbullar än en massa stress.

Föräldern är ledaren... Istället för att fråga barnen hela tiden vad som ska göras tex "Ska vi gå hem från lekplatsen nu?" så tala om för barnen att "Om fem minuter går vi hem". Det är inte rimligt att ett litet barn ska fatta beslut och tillfrågas hela tiden. Det är föräldrarna som ska bestämma. Alternativt bestäm när barnen ska bestämma. Eller ge ett par alternativ "Vill du äta pannkaka eller tacos idag". Då får barnet bestämma på sin nivå. Barn blir trygga av trygga föräldrar med tydligt ledarskap.  

Har alltid känt att jag vill kunna resa själv med mina barn så därför har de fått lära sig att lysna, ta intruktioner och ansvar - och det är jätte kul att kunna ha den flexibiliteten. Här Palma flygplats mitt i natten på väg mot "Lollo & Bernie" :)

Om barnen inte lyssnar - lyssna på dom. Kommit på mig själv vid frustration och "barnen inte lyssnar" att jag faktiskt varit dålig att lyssna på dom. Det bästa sättet att lära någon att göra på ett visst sätt är ju att göra det själv :)


Använd inte napp. På Hawaii och i USA är det väldigt ovanligt med napp hos större barn än bebisar.  På Hawaii anses det nästan som ett övergrepp att trycka in en napp på ett barn som är ledset. Istället förespråkar dom att barnet ska få uttrycka sina känslor, träna lungorna och att föräldern ska ta det känslomässiga ansvaret och trösta barnet. Jag tycker själv att det är väldigt logiskt och ju tidigare vi kan få hjälp att uttrycka våra känslor desto enklare blir det nog i vuxenlivet.

Berömma barnens personlighet minst lika mycket som det dom gör. Så lätt som förälder att berömma barns prestation hela tiden. Men minst  lika viktigt tycker jag det är att poängtera när de är omtänksamma, ansvarsfulla, schyssta kompisar, kärleksfulla, pålitliga och så vidare. 

Att kunna lära ut till andra barn och uppmuntra den som kan mindre tycker jag är fina kvalitéer.

Bryt ihop om du behöver. Att inte visa en "perfekt fasad" gentemot barnen tor jag är sunt för då får barnen inte heller så stor press på sig. Att det är ok att bryta ihop och gråta när vardagen är tuff, bli arg, tappa tålamodet, uttrycka trötthet, sorg osv. Men jag brukar göra mitt bästa att förklara varför jag känner på ett visst sätt och att det inte är deras "fel". Däremot förespråkar jag inte att förmedla någon form av "offerroll" eller självömkan eftersom det försvagar oss som människor.


Barnen speglar inte bara hur vi själva är som föräldrar, men minst lika mycket föräldrarnas relation gentemot varandra. Det som varit otroligt värdefullt för mig att se är hur barnen successivt mått bättre och bättre allt eftersom jag och deras pappa fått en bättre relation. De är lugnare och fysiska problem som förstoppning, magont och mardrömmar har försvunnit.

Det absolut bästa insikten jag fått är att det jag vill förmedla till mina barn behöver jag först inneha själv. Det allra viktigaste tycker jag är en god självkänsla och tillit till livet. Dessutom respekt mot mig själv och andra, samt medmänsklighet och en verklighetsacceptans. Därför har det varit och är en prioritet hos mig att kontinuerligt göra mitt bästa att hålla en god självkänsla och utvecklas positivt som människa. Livet är en spännande resa och den allra största gåvan för mig är äran att få vara mamma. 

Mallorca 2017


 





Comments