Lite löpartips för dig som vill springa!



Pratar med, och hör många som önskar att dom kunde springa. Eller försöker och tycker det är kämpigt att komma igång. Ofta har vi fått för oss att det är en ”viss typ” av människor som kan springa. Kanske är det så... kanske inte. 

Fördelarna med löpning är så många:
  • Tidseffektivt (30min räcker gott och väl 3ggr/v).
  • Du får kondition och styrka samtidigt och bygger snygga naturliga muskler. 
  • Det går förhållandevis snabbt att notera förbättrade resultat vilket alltid är en motivation för mig. 
  • Tvingar en att bli fysiskt och mentalt närvarande eftersom det är krävande, och fokus på andning behövs. 
  • Enkel utrustning. 
  • Flexibelt när det gäller plats och tidpunkt vilket tar bort en massa onödig stress. 
Lite tips nedan hur du kan komma igång! Jag är ju ingen utbildad tränare eller löpcoach. MEN dels lärde jag mig till min stora förvåning att springa i tonåren, efter att ha varit väldigt överviktig som barn. Dels har jag senaste året äntligen kommit igång igen. Efter att ha fått två barn väldigt tätt + livets övriga omständigheter som varit utmattande, så trodde jag verkligen aldrig att jag skulle orka springa många meter igen. Använde mig dock av samma enkla tips som funkade för mig i tonåren och kan nu springa en mil förhållandevis enkelt. 
Se tipsen nedan! 



  1. Tänk på att är du överviktig kan det vara mkt effektivare och lämpligare att promenera bort några kg först. Annars finns risk att slita onödigt på knäna.
  2. Börja träningspasset i extremt lugn jogging (att du faktiskt skulle kunna promenera mkt snabbare). Kör det tempot tills du kommer in i ”andra andningen”. Tar lite längre första veckorna men ha inte bråttom. ”Andra andningen” känner du igen på så vis att det känns behagligt och skönt när du springer. 
  3. Sluta inte jogga. Dvs blir du trött så börja ALDRIG att gå. Minska istället tempot så att du joggar jätte sakta. På det viset tränar du både upp dig mentalt + skapar för löpningen positiva kroppsminnen. 
  4. Fokusera på andningen ”count of four”, dvs andas in på två löpsteg och ut på två löpsteg. Andas genom näsan :) 
  5. Öka tempot successivt men höj aldrig till än nivå än att det känns roligt att komma tillbaka nästa träningspass. Dvs kör du slut på dig helt så kommer det vara motigare nästa gång - än om du avslutar med känslan att ”nästa pass kan jag ge lite till”.
MUSIK på hög volym funkar toppen som boost för mig, alternativt att springa tillsammans med ngn och småprata. 



Gillar själv att springa på löpband bla pga en gammal korsbandsskada + att det känns tryggt och smidigt. 



Så värt att lägga några minuter efteråt på att stretcha. Kort stretch är bättre än ingenting. Även roligt att notera ganska snabba resultat i regelbundet stretchande med :) 

Om du tror att du inte kan springa så ge dig själv en ny chans med ovanstående tips. När vi har bra kondition och en stark kropp så känns livet oftast lättare, vi sover bättre, får mer tålamod osv. 

Önskar dig varmt lycka till!

Xoxo S
😘

Comments